Instagram kapandı, makyajlar aktı: Fenomenler ve şirketler karşı karşıya

Türkiye’deki kullanıcıların Hamas lideri İsmail Heniyye’nin öldürülmesine reaksiyon paylaşımlarını kaldıran Instagram’a erişim manisi sürüyor. Kurallara uyana kadar ınstagram kapalı kalacak. Ortak yol bulunması için Instagram yetkilileri dün bakanlığın kapısını çaldı ve bir görüşme gerçekleştirildi. Ankara kulislerine nazaran Instagram yetkilileri geri adım atmayana kadar erişim mahzuru sürecek.

Dünyada en çok Instagram kullanan beşinci ülke olan Türkiye’de, 57 milyon kayıtlı hesap var. Büyük bir çılgınlığa dönen toplumsal medya yüzünden birtakım kullanıcılar paylaşım yapamadıkları için tatil rezervasyonlarını iptal etmeye başladı. Düğün tarihlerini ileri bir tarihe alanlar bile var.

Şirketler de online tarafta reklam ve tanıtımlarının yüze 90’ını instagram üzerinden yapıyor. Fakat instagramın kapanması ile işler bilakis dönmeye başladı. Birtakım firmaların influencer ve fenomenler ile mutabakatlarını fesh etmek istediği kimilerinin ise kontratta revizyon talep ettikleri öğrenildi. Yayıncıların ise Instagram yerine Tiktok, X, YouTube ve Facebook kanalları ile reklama devam etme talebinden bulundukları belirtiliyor. Öte yandan yaşanan bu uyuşmazlıklar dava süreçlerine dönüşeceği belirtiliyor.

“TEPKİLERİ GÜZEL DEĞİL”

Türkiye gazetesinden Kaan Zenginli haberine nazaran, kıymetli bir perakende zincirinin pazarlama müdürü yaptığı açıklamada “Biz 40’a yakın fenomen/influencer ile çalışıyoruz. 3-6 yahut yıllık mukaveleler yapıyoruz. Instagramın kapanması ile iş birlikçilerimiz ile yine masaya oturmak istedik. Kimileri ile mukaveleyi bitirmek kimileri ile de revizyona gitme talebinde bulunduk. Fakat karşılaştığımız reaksiyonlar beğenilen olmadı. Birçok bizleri tehdit etti. Mahkemeye taşınacak süreçler yaşıyoruz” dedi.

Avukat Semin Temizöz “Bu üzere durumlarda şirketlerin de yayıncıların da karşılıklı dava açma hakları bulunuyor. Daha evvel bu üzere durumlarla karşılaştık. Yüklü olarak şirket lehine kararlar çıkıyor. Lakin oluşan tazminatın yahut şirketin bu süreçten ettiği maddi zararın tahsili uzun sürüyor” diye konuştu.

GÜNDE 2,5 GÖNDERİ PAYLAŞIYOR

Her ay 130 milyon Instagram kullanıcısı alışveriş paylaşımlarına tıklıyor.

200 milyondan fazla Instagram kullanıcısı her gün en az bir işletme profilini ziyaret ediyor.

Instagram fenomenleri günde ortalama 2,5 sponsorlu gönderi paylaşıyor.

Alışveriş tutkunlarının yüzde 70’i eser keşfi için Instagram’a yöneliyor.

İnsanların yüzde 50’si öykülerde gördükleri bir eseri satın almak için Instagram’a giriyor.

Kullanıcıların yüzde 75’i bir markanın gönderisine baktıktan sonra bir web sitesini ziyaret etmek üzere bir aksiyonda bulunuyor.

YILLIK 10 MİLYON BÜTÇE

Türkiye’de 200 bin civarında influencer ve fenomen bulunuyor. Şirketler yalnızca ınstagram tanıtımlarına ortalama yıllık 7 ila 10 milyon TL üzere bir bütçe ayırıyor. Influencer iş birlikleri için en fazla kullanılan platform yüzde 97,7 ile Instagram olurken bu platformu %48,8 ile YouTube ve %46,5 ile TikTok izliyor. Toplam e-Ticaret’in içindeki %10’luk kısım toplumsal medyada yapılıyor. Bu da günde 930 milyon TL’ye tekabül ediyor. Platformlara trafik oluşturan influencer’larla birlikte 1,9 milyar liralık bir hacim oluşturuluyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir